قطب الدین شیرازی و علم الانوار در فلسفه اسلامی، نوشته: جان والبریج، ترجمه جواد قاسمی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
- نویسنده جواد قاسمی
- استاد راهنما جلال الدین آشتیانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1374
چکیده
پی بردن به عمق معنا و جان کلام بسادگی ممکن نیست و بدون داشتن قریحتی ذاتی و رحمتی ربوبی میسر نمی شود. ظاهر گفتار حکما از مفاهیم عمیق و ژرف آن حکایت نمی کند، علی الخصوص وقتی با رمز و تمثیل همراه باشد. گاه افسون کلام و آرایه های سخن بعضی را مفتون ظاهر می سازد و از درک معانی باطنی بازشان می دارد. خام اندیشی آفتی است که در اذهان بعضی رسوخ کرده و آنان را گرفتار جهل مرکب ساخته است . اینان با هر گفتار در ظاهر آراسته ای به وجد می آیند، با هر نشانی از تشخص و روشنفکری ساده لوحانه مجذوب می شوند و هویت و اصالت خود را از یاد می برند و در این پندار باقی می مانند که با خواندن ورقی معانی دانسته اند. آنگاه به خود اجازه می دهند در ژرفترین مسائل فلسفی و غامضترین مضامین عرفانی که حاصل عمر حکیم یا عارفی بزرگ بوده است وارد شوند و اظهارنظر کنند. دقت نظر و تلاش مولف این کتاب در بیان اندیشه های فلسفی حکمای اسلامی قابل تقدیر است ، اما قضاوت در این موضووع را که وی تا چه حد در فهم و استنباط فلسفهء قطب الدین شیرازی و شیخ اشراق بر صواب رفته به اهل فن می سپارم. شرح زندگانی و آثار قطب الدین شیرازی از آنچه تاکنون درباره او نوشته اند کاملتر و محققانه تر است . مولف ، بیشتر منابع مربوط به شرح حال او را از نظر گذرانده و گاه به تحلیل اخبار و گزارشهای رسیده و مقایسه آنها با یکدیگر می پردازد. سیر تحول زندگی قطب الدین، مسافرتها و ویژگیهای اخلاقی او با استناد به منابع موجود بیان می شود. نوشته ها و افکار قطب الدین با بررسی مهمترین آثارش : شرح حکمه الاشراق و دره التاج آغاز می شود. مولف با تامل در متن عبارات و گفته های قطب الدین و آگاهی از مشرب فیلسوفان پیش از او به شرح و تحلیل افکار وی می پردازد. از آنجا که قطب الدین در اصل فیلسوفی اشراقی است ، باز نمودن نکات اساسی فلسفهء اشراق و تحلیل فلسفهء سهروردی در این کتاب هدف اصلی آن را تشکیل می دهد. افکار و اندیشه های سهروردی در حکمه الاشراق ابتدا از طریق ذوق برای او حاصل می شود، سپس برای اثبات آنها به اقامهء براهین فلسفی توسل می جوید. شیخ اشراق در کتاب خود روی سخن با کسانی دارد که هم در جستجوی حکمت ذوقی هستند و هم در جستجوی حکمت بحثی، حکمت بحثی صرف را باید در کتابهای دیگر او مثل تلویحات جستجو کرد. مقایسهء فلسفه اشراق با فلسفهء مشاء - البته به گونه ای که سهروردی آن را تفسیر می کند - و نگاهی انتقادی به آن - که اساس حکمه الاشراق را تشکیل می دهد از جمله مسائل دیگر مورد بحث در این کتاب است .
منابع مشابه
نقش قطب الدین شیرازی در علم مناظر (اپتیک)
برخی از پژوهشگران قطبالدین شیرازی را صاحب دستاوردهایی مهم در علم اپتیک یا مناظر دانستهاند. تحقیق حاضر که بر اساس سه کتاب مهم قطب الدین شیرازی در علم هیئت با نامهای نهایة الإدراک فی درایة الافلاک و اختیارات مظفری و التحفة الشاهیة انجام شده است، نشان میدهد قطب الدین شیرازی در هیچ بخشی از آثار مذکور به بحث رنگین کمان نپرداخته است. نتیجه این پژوهش همچنین نشان میدهد که با اینکه شیرازی در زمینۀ ...
متن کاملقطب الدین شیرازی، نیریزی و اصول موضوعه هندسه اقلیدس
کتاب اصول اقلیدس با مقدمه ای شامل تعاریف، اصول موضوعه و علوم متعارفه (بدیهیات) آغاز شده است؛ پنج اصل موضوعه، در علم هندسه، توسط اقلیدس بدون هیچگونه توضیح و استدلالی ارائه شده است؛ اما با توجه به اهمیت اصول موضوعه که پایههای اساسی برای اثبات قضایای هندسی هستند، بعضی از شارحان و مترجمان کتاب اصول اقلیدس برخی از اصول موضوعه را توضیح و بعضی دیگر را به گونهای اثبات کردهاند. قطب الدین شیرازی و ح...
متن کاملدرآمدی بر اندیشه سیاسی قطب الدین شیرازی
محمود بن مسعود بن مصلح فارسی کازرونی اشعری شافعی، مشهور به قطب الدین شیرازی، که در قرن هفتم و در اوج تسلط قوم مغول بر ایران زندگی می کرد، از شاگردان خواجه نصیرالدین طوسی و صدرالدین قونوی است. اندیشه های سیاسی وی در مورد انسان مدنی و سیاسی و چیستی سیاست و منشأ و مراتب آن و نیز در مورد انواع جوامع سیاسی و طراحی و ترسیم یک نظام سیاسی مطلوب و دولت و عوامل ثبات و پایداری آن حائز اهمیت است. قطب الدین...
متن کاملدرآمدی بر اندیشه سیاسی قطب الدین شیرازی
محمود بن مسعود بن مصلح فارسی کازرونی اشعری شافعی، مشهور به قطب الدین شیرازی، که در قرن هفتم و در اوج تسلط قوم مغول بر ایران زندگی می کرد، از شاگردان خواجه نصیرالدین طوسی و صدرالدین قونوی است. اندیشه های سیاسی وی در مورد انسان مدنی و سیاسی و چیستی سیاست و منشأ و مراتب آن و نیز در مورد انواع جوامع سیاسی و طراحی و ترسیم یک نظام سیاسی مطلوب و دولت و عوامل ثبات و پایداری آن حائز اهمیت است. قطب الدین...
متن کاملقطب الدین شیرازی، نیریزی و اصول موضوعه هندسه اقلیدس
کتاب اصول اقلیدس با مقدمه ای شامل تعاریف، اصول موضوعه و علوم متعارفه (بدیهیات) آغاز شده است؛ پنج اصل موضوعه، در علم هندسه، توسط اقلیدس بدون هیچگونه توضیح و استدلالی ارائه شده است؛ اما با توجه به اهمیت اصول موضوعه که پایههای اساسی برای اثبات قضایای هندسی هستند، بعضی از شارحان و مترجمان کتاب اصول اقلیدس برخی از اصول موضوعه را توضیح و بعضی دیگر را به گونهای اثبات کردهاند. قطب الدین شیرازی و حا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023